8 stappenplan voor energieherstel

Het energieherstelplan bestaat uit acht stappen. Het doel ervan is de lever en zijn twee partners de verteringsenergie en de reserve energie in balans te brengen, zodat zij hun taken weer optimaal kunnen vervullen. Iedere stap wordt in het boek uitgebreid beschreven, compleet met praktische tips.

Wij schetsen hieronder een vereenvoudigd 8 stappenplan om mee te beginnen.
Werk stap voor stap en neem voor elke stap voldoende de tijd. Breng de bij de stap behorende adviezen in de praktijk. Lukt dit, ga hier dan enkele weken tot 2-3 maanden achter elk mee door. Ga daarna pas door naar de volgende stap. Is een stap bij jou niet van toepassing, sla deze dan over en ga door naar de volgende stap.

Na een aantal maanden kun je door inzichten steeds meer puntjes op de i zetten door nog dieper in de stof te duiken die beschreven staat in het boek Energieherstelplan.
Stap 1 Registreer je klachten Registreer je klachten en maak een top 10 met klachten waar je aan wilt werken.
Houd regelmatig je eigen top 10 van klachten bij. Vul minimaal één maal per maand in hoeveel last je nog hebt van jouw 10 klachten. Zo houd je zicht op je vorderingen en zie je beter waar je nog aan kunt werken.
Stap 2 Stop de gifaanvoer De lever wordt belast met drie stromen gif; emotioneel gif, inwendig en uitwendig gif.
A) Stop de toevoer van emotioneel gifBij emotioneel gif gaat het om allerlei onverwerkte emoties en vooral (opgekropte) boosheid, agressie, machteloosheid en frustratie. Er zijn veel manieren om constructiever met emoties om te gaan. We zien, dat gesprekstherapie, meditatie (www.gottschalmeditaties.nl ) en het doen van energetische oefeningen een grote steun hierbij in de rug zijn.
B) Stop de toevoer van inwendig gif via de darmenVia de darmen komen er inwendige gifstoffen het lichaam binnen. Laat je darmmilieu en darmflora bij ons controleren door middel van ontlastingonderzoeken.
C) Stop de toevoer van uitwendig gifUitwendig gif is al het gif dat via de omgeving in het lichaam komt. Voorbeelden zijn sigarettenrook, medicijnen, luchtvervuiling, elektromagnetische straling van zendmasten, elektrische apparaten e.d., bestrijdingsmiddelen en allerlei ongewenste bestanddelen en toevoegingen in voedsel en verzorgingsproducten. Dit zijn o.a. zware metalen en andere milieuverontreinigingen, kunstmatige toevoegingen (E- nummers), alcohol, cacao, koffie, zwarte thee en bijproducten die ontstaan bij het roosteren, roken, frituren en braden van eten.

Kijk kritisch naar je gebruik van medicijnen, voedingssupplementen, kruidentabletten en andere vormen van aanvullingen. Kijk in de bijsluiter naar eventuele bijwerkingen op de lever of het spijsverteringskanaal.

Kies voor biologisch. Biologische producten bevatten amper resten van bestrijdingsmiddelen en geen kunstmatige toevoegingen. Bovendien zijn ze door een natuurlijkere teeltwijze en productie rijker aan leverondersteunende voedingsstoffen (o.a. mineralen en fytonutriënten) dan producten uit de gangbare landbouw.

Gebruik geen alcohol. Het afbreken van alcohol kost de lever extra voedingsstoffen. Bovendien vermindert alcohol de opname van voedingsstoffen in de darmen en verstoort het de darmflora.

Drink weinig of geen cafeïnebevattende dranken. Cafeïne jaagt de fase 1 ontgifting van de lever op. Het kost veel glutathion, één van de krachtigste anti-oxidanten omdat via de glutathionconjungatie van fase 1 en fase 2 in de lever de caffeïne wordt afgebroken. Het verbruikt ook andere belangrijke stoffen zoals vitaminen B, magnesium en mangaan. Cafeïnevrije koffie is minder belastend voor de lever, maar bevat nog steeds een honderdtal andere leverbelastende producten.

Vermijd bakken, roosteren, roken en frituren. Eet zo min mogelijk geroosterde, gerookte, gefrituurde of hard gebakken producten. Bij deze bereidingswijzen komen schadelijke stoffen vrij zoals vrije radicalen, PAK´s (Poly Aromatische Koolwaterstoffen), formaldehyde en acroleïne. Ze staan in verband met een vergroot risico op kanker en zijn belastend voor de lever.

Kies voor levervriendelijke bereidingen, zoals koken, stomen, stoven, smoren en klaar maken in de oven en Römertopf. Zie hiervoor de recepten uit het boek Het Energieherstelplan en de Energieherstelplan E- kookbrochure no. 1 ‘Extra recepten’, verkrijgbaar via info@energieherstelplan.nl

Lees het etiket op voedingsmiddelen. Ook in de supermarkt zijn producten te koop zonder kunstmatige toevoegingen. Lees goed het etiket op elk voedingsmiddel. Vermijd producten waar de in het boek genoemde E-nummers of synthetische aroma’s (andere stoffen) op staan.
Stap 3 Eet volgens je constitutie. Alle constituties zijn gebaat bij de juiste voeding voor hun specifieke combinatie van elementen.
Leer je constitutie beter kennen door het boek ’t went zo’n element te lezen en doe de constitutietest.
Stap 4 Versterk de verteringsenergiePas licht verteerbare voedselcombinaties toe bij met name de warme maaltijd. De combinatie van eiwitrijke met koolhydraatrijke voedingsmiddelen is zwaar verteerbaar. Eiwitrijk zijn cottage cheese, ei, kaas, magere kwark, peulvruchten, quorn, sojaproducten, vis en vlees. Koolhydraatrijk zijn aardappel, brood, rijst en andere granen, pasta en peulvruchten. Neutraal zijn olie, boter, reformmargarine en noten en zaden.
Goede combinaties zijn bijvoorbeeld gegrilde kipfilet, gekookte broccoli en een beetje omega 3-6-9 oliemix van een goede kwaliteit. Meer informatie over goede voedselcombinaties is te vinden in bijlage 8 achterin het boek Energieherstelplan..
Gebruik geen fruit of zuivelproducten zoals melk, yoghurt, vla etc. bij of direct na de maaltijd. Neem fruit uitsluitend een half uur voor de maaltijd en zuivel minimaal 2 uur erna.

Let goed op hoe je jouw maaltijden klaar maakt. Zwaar verteerbaar zijn gerechten die zijn gebakken, gebraden, gewokt, gefrituurd en gegrild. Zie ook stap 2.

Sommige mensen reageren niet goed op glutenhoudende granen. Gluten zijn graaneiwitten in haver, gerst, rogge en tarwe. Bij een glutenintolerantie zijn de glutenvrije granen amaranth,  boekweit, gierst, maïs, quinoa, teff en  rijst en de daarvan gemaakte producten aan te bevelen. Vervang brood regelmatig door pap van graanvlokken met granenmelk of geitenmelk. Of neem een maaltijdsalade van gekookte granen en gekookte groenten. Of maak een maaltijdsoep. Recepten staan in het boek.

Vermijd alle geraffineerde suiker en zoetmiddelen en producten die hiermee gezoet zijn. Kies zo veel mogelijk voor ongezoete producten. Wees ook matig met de natuurlijke zoetmiddelen zoals diksap, koud geslingerde honing of moutstroop. Ze verzwakken bij grotere hoeveelheden de verteringsenergie en ze belasten de pancreas, waardoor bloedsuikerschommelingen toenemen.

Eet langzaam en kauw goed. Sla geen maaltijden over en eet de hoofdmaaltijden op vaste tijden van de dag. Eet vaker kleine hoeveelheden op de dag en vermijd grote maaltijden. Neem uitsluitend een hoofdgerecht en laat voor- en nagerecht staan. Gebruik de warme maaltijd bij voorkeur tussen de middag. Het sterkste verteringsmoment ligt namelijk tussen 12.00 en 13.00 uur. Lukt dit niet, neem de hoofdmaaltijd dan liefst voor 19 uur. Na dit tijdstip neemt de verteringskracht af.
Stap 5 Versterk de reserve-energie Als eerste gelden voor het versterken van de reserve-energie de voedingsmaatregelen. Toch werken deze alleen voldoende wanneer je ook een gezonde leefstijl aanhoudt met voldoende rust, slaap en ontspanning. Dit komt omdat de reserve-energie rust nodig heeft om op te laden. De specifieke meditaties genoemd op onze site en op www.gottschalmeditaties.nl zijn de beste vormen om de reserve energie te versterken.

Vermijd producten die de rustgevende energie roven. Dit zijn vooral koffie (ook cafeïnevrije koffie), groene en zwarte thee, cola en andere cafeïnebevattende frisdranken, cacao en chocola. Zorg vooral voor voldoende rustmomenten en ontspanning.
Zorg voor een gezonde nachtrust. Ga niet later dan om 22.30 uur slapen.
Vermijd in de avond overmatige geestelijke inspanning (vergaderen, computeren etc.).
Houd het zo veel mogelijk bij rustgevende activiteiten: muziek luisteren, mediteren, yogaoefeningen, rondje wandelen, een ontspannen boek lezen, gezellig wat ‘keuvelen’ etc.

Vermijd wanneer je activerende reserve-energie laag is, producten die de activerende energie roven. Dit zijn vooral de sterk afkoelende producten zoals grote hoeveelheden fruit en vruchtensap (vooral citrusfruit), rauwkost, salades, koemelkproducten, zeewier en tarweproducten zoals brood, pasta etc.

Zorg voor een warme, droge omgeving en voldoende warme kleding. Neem eventueel een warm bad of een warme douche met verwarmende etherische oliën ( jeneverbes, rozemarijn, tijm) om op te warmen. Doe dagelijks minimaal 30 tot 60 minuten aan lichaamsbeweging. Het meest geschikt zijn tai chi, Qi gong, traplopen en arobische (sport)activiteiten zoals stevig wandelen, fietsen, roeien en zwemmen in warm water.
Stap 6 Versterk de leverenergieMaak gebruik van de Heetwaterkuur. Dit is een oude Ayurvedische methode om afvalstoffen te verwijderen, de verteringsenergie en de reserve-energie te versterken.
Eet elke dag minimaal 250 gram biologische groenten en twee stuks biologisch fruit. Vervang bij een fruitovergevoeligheid twee vruchten door 200 gram groenten.

Neem elke week groene, rode, gele, oranje en blauwe soorten groenten en fruit. Eet dus elke week de vijf kleuren. Elke kleur groenten en fruit is rijk aan belangrijke voedingsstoffen. Oranje groenten en fruit bevatten bijvoorbeeld veel carotenoïden. Groene groenten zijn rijker aan chlorofyl en magnesium. Door alle kleuren te eten, krijgt je lichaam alle verschillende voedingsstoffen.
Eet dagelijks bittere productenDe smaak bitter komt amper meer in het voedselpakket voor. Dat is jammer, want de smaak bitter heeft een sterk geneeskrachtige werking op de lever. Bitterstoffen activeren de afgifte van gal in de darmen. De gal stimuleert de stoelgang want via de gal loost de lever zijn afvalstoffen in de darmen om uiteindelijk definitief verwijderd te worden. De maag houdt ook van bitter en maakt meer maagsap aan wanneer dit voldoende in het eten zit.

Veel bio-actieve stoffen in groenten en fruit hebben een bittere smaak. Voorbeelden zijn de diallyl-sulfides uit uien en knoflook, flavonoïden uit citrusfruit en groene thee, indolen uit de koolfamilie, polyfenolen in groene thee en druiven en terpenen in kersen en de schil van citrusfruit en rozemarijn. Al deze bio-actieve stoffen helpen de lever bij het vangen van vrije radicalen en het verwijderen van toxines via de fase-2 ontgifting. Rijk aan bitterstoffen zijn bijvoorbeeld; witlof, andijvie en grapefruit.
Stap 7 Vet en de leverpatronen Bij een uitgeputte lever is voldoende gebruik van goede kwaliteit oliën en vetten van groot belang om de lever te ‘smeren’.
Gebruik met mate voedingsmiddelen en gerechten met verhitte vetten en oliën.
Verhit alleen de hiervoor geschikte oliën en vetten zoals roomboter, ghee, extra vièrge olijfolie en high oleïc zonnebloemolie.
Eet dagelijks diverse soorten oliefamilies. Gebruik zowel de omega-3, 6 en 9 vetzuren-familie (zie herstellende producten) en een kleine hoeveelheid verzadigd vet in de vorm van bv. roomboter, ghee of ongeraffineerde kokosolie.

Let op: bij een te veel aan gebakken vetten kan een uitgeputte lever overgaan in een leverstagnatie. Gebruik zo veel mogelijk vetarme bereidingstechnieken zoals stomen, pocheren, blancheren, koken en in de oven klaarmaken
Stap 8 Herstel de leverpatronenDe leverenergie kan volgens drie patronen verstoord zijn. Kijk in het klachtenregistratieformulier voor de lever welk patroon het meest verstoord is. Het komt voor dat iemand te maken heeft met twee lever verstoringpatronen tegelijk, bijvoorbeeld een leverstagnatie samen met een uitgeputte lever.

Bij verstoringen kun je last gaan krijgen van de zogenaamde biogene aminen (zoals histamine) en andere vormen van pseudo allergie. Bijvoorbeeld een overgevoeligheid voor scherpe kruiden en specerijen zoals pepers, kaneel (speculaas, ontbijtkoek!), kerrie, kruidnagel en nootmuskaat. Maar je kunt ook klachten krijgen in de zin van moe worden, hoofdpijn, en jeuk krijgen van bepaalde granen, groenten, fruit en vis.

Krop gevoelens van frustratie, machteloosheid en boosheid niet op. Leer ze te uiten via een cursus of in therapie of maak gebruik van de psychologische meditaties. Wat doe je nu als je een dubbelconstitutie hebt?Sommige mensen hebben een zogenaamde dubbelconstitutie. Ze hebben zowel evenveel constitutiekenmerken van de ene als van de andere constitutie.
Je kunt bijvoorbeeld een lucht-ether/vuurtype of een vuur/aarde-watertype of een lucht-ether/aarde-watertype zijn.

Bij een combinatie van lucht-ether/vuurtype, volg dan grotendeels de adviezen voor het lucht-ethertype. Pas in het bijzonder op met sterk vuurverhogende voedingsmiddelen. Neem geen koffie en alcohol en weinig scherpe kruiden en specerijen en rood vlees.

Bij een vuur/aarde-watertype combinatie: volg grotendeels de adviezen voor het aarde-watertype. Pas in het bijzonder op met sterk vuurverhogende voedingsmiddelen en koolhydraten met een hoge glycemische loading. Neem geen koffie en alcohol en wees matig met scherpe kruiden en specerijen en rood vlees.

Bij een lucht-ether/aarde-watertype combinatie: volg grotendeels de adviezen voor het lucht-ethertype. Pas vooral op met aarde-water verhogende voedingsmiddelen. Neem weinig vet en zuivel (kaas, melk, yoghurt).

Energieherstel dieetadvies op maat voor je gemaaktVindt je het ondanks alle informatie toch moeilijk een dagmenu op te stellen dan kunnen wij een persoonlijk leverdieet voor je opstellen.